Wat is Method Acting?

18 July 2017

scan002-crop-from-wendy-smith-real-life-drama

Method Acting is een manier of techniek van acteren waarbij de acteur zijn eigen ervaringen gebruikt om een karakter zo waarachtig mogelijk weer te geven. De acteur maakt daarbij gebruik van zijn eigen herinneringen en emoties teneinde de uitvoering zo levensecht mogelijk te laten zijn. Er bestaat geen goede Nederlandse vertaling van het begrip.

Het klinkt in mijn oren altijd logisch. Als je acteert neem je altijd jezelf mee. De manier waarop een rol gespeeld wordt heeft altijd te maken met wie de acteur of actrice is, dus wie ben jij en hoe vul jij je rol in.

Method Acting is een verfijning van de techniek die is aangereikt door Konstantin Stanislavski. Met name doordat in Amerika film in die tijd versneld ontwikkelde is het Stanislavski-systeem verder door ontwikkeld. In eerste instantie werd The Group Theatre opgericht, een collectief van acteurs, regisseurs en schrijvers die het systeem verder onderzochten en ontwikkelden. Na verloop van tijd onstonden er verschillen van inzichten:

Lee Strasberg verfijnde de techniek vooral door het zich niet alleen te richten op het werken met gebruik van emotioneel geheugen maar door een volledige onderdompeling in het geheugen, genaamd substitutie, evenals het gebruik van verbeelding en fysieke zintuigen. Hij maakte daar furore mee. De Actors Studio waar hij aan verbonden was werd een van de meest toonaangevende acteeropleidingen

Stella Adler werkte nogmaals met Stanislavski samen en richtte zich in haar lessen vooral op het spelen op actie. Ze zei dat Stanislavski tot dat herziene inzicht was gekomen, al is daar in geen van zijn boeken iets over terug te vinden.

Onder andere Sandford Meisner, Uta Hagen, Robert Lewis hebben een eigen variant op het systeem ontwikkeld. In Amerika ontstonden zo diverse zijstromingen gebaseerd op Stanislavski's systeem.

In Amerika is er nog altijd een min of meer merkwaardige tweedeling: de aanhangers van Strasberg en van Adler. Jammer, want beiden gaan over methodisch leren acteren en de uitgangspunten kloppen allebei. 

De basis van de techniek sluit aan bij de oorsprong. 
In elke variatie zitten de zelfde kernelementen:
Ontspanning: vanuit ontspanning, zowel fysiek als mentaal, kan je bouwen aan je spel. Elke vorm van spanning staat het acteren in de weg.
Focus: Dit gaat zowel over in het moment kunnen zijn, als over de cirkels van aandacht. In het moment kan je personage met de gedachten elders zijn. Dan verleg je de focus naar een andere "cirkel". Dit is nooit iets buiten de beleving van het personage. Die heeft namelijk niets aan de prive gedachtes van de acteur. Net zo goed als dat hij nog niet weet wat er gaat gebeuren, terwijl de acteur dat wel al weet. Dat onderscheid kunnen maken, daar gaat de focus over.
Impulsen: In het moment kunnen zijn gaat over bewust worden van je impulsen en daar naar handelen.
Doorgaande lijn: gaat over dat het verhaal meer is dan alleen datgene waar de scene over gaat. Ook dat wat er aan vooraf ging en wat daarna komt is van belang.
Emotional of sense memory: gebruik van je eigen herinneringen om spelsituaties oprecht te kunnen spelen. In de training werk je aan emotioneel en fysiek geheugen middels de zintuigen.
Spelen op actie: je wilt iets van de ander, opdat er voor jou iets opgelost wordt. Hoe krachtiger dit laatste, hoe meer je dat van de ander gaat willen. Die formulering van je actie is je ankerpunt tijdens de scene.
Personage ontwikkeling: Als je weet wie het personage is, waarom hij in de scene is, wat er aan vooraf ging en wat er op volgt, wat zijn angsten en verlangens zijn, wat hem stimuleert of juist weerhoudt om zijn doel te bereiken, dan wordt het logisch dat hij de dingen zegt die hij in het script zegt. Onderzoek naar het personage maakt dat je hem leert kennen en dat je hem eigen kunt maken.

Dit zijn een aantal belangrijke elementen van de techniek. Die helpen je niet zozeer om je rol te spelen, maar om te ontdekken waar en hoe je de zoektocht kunt doen die nodig is om waarachtig te kunnen spelen. 

Als schrijvend merk ik dat ik de techniek bij voorbaat al tekort doe. Er is zo veel meer te vertellen, dit is maar een beetje aanstippen. Note voor mezelf: veel meer over de methode schrijven.... dus hou mijn blogs in de gaten. En volg mijn lessen, want dan ondervind je het aan den lijve...

handtekening-ida




Plaats een opmerking