Er is alleen nu

Uit Acteren is een Vak 14

Als je met een rol bezig bent verdiep je je in wie je personage is. Wat is zijn geschiedenis? Wat zijn zijn verlangens? Zijn angsten? Wat maakt dat hij de dingen doet die hij doet? Waarom zou hij het niet op een andere manier kunnen doen? Al dit soort vragen houden een acteur bezig bij het proces dat personage-onderzoek deed. Tijdens repetities vraag ik acteurs ook om supereerlijk over hun personage te zijn. Bijvoorbeeld: "mijn personage is niet zo slim, maar dat beseft hij niet". Die eerlijkheid is belangrijk. Als je op deze manier een analyse van je personage kan maken begrijp je beter waarom de dingen die in het script staan alleen op deze manier kunnen gebeuren. Je kunt als acteur niet veranderen wat de schrijver heeft bedacht. Dan heb ik het niet over een woordje, maar over de inhoud van het stuk, uiteraard. 

Door zo intens te analyseren en te snappen wat er allemaal in het stuk gebeurt bouw je heel veel kennis daarover op. Dat is goed, maar ook een valkuil. Doordat je alles weet wat er gebeurt bestaat het risico dat je in het spel al vooruit gaat op wat nog moet gebeuren. Het is belangrijk om in het spel dat te voorkomen. Er is alleen maar het moment zelf. De acteur weet natuurlijk wel meer, maar het personage nog niet! Ik zeg spelers vaak, als zij 'vooruitlopen' dat ik het personage kwijt raak. Ik zie dan de acteur die al weet wat er gaat gebeuren. Maar als je personage dat werkelijk al geweten had, zou hij wellicht andere keuzes hebben gemaakt. Dan had de schrijver andere dingen in het script geschreven. 

Nadat je alles hebt geleerd is het de kunst, en jouw vakmanschap, om in het moment te blijven. Vertrouw er op dat dat wat je hebt voorbereid komt op het moment dat het moet komen. Meestal zal het aangereikt worden door iets wat een medespeler zegt of doet. Dat is dan de trigger die maakt dat je reageert. Niet te vroeg, niet te laat, maar alleen in het moment zelf. Zoals we dat ook in het echte leven doen. Omdat we nog niet weten wat daarna gaat komen. 

Behandel de acties van je personage zoals het script van het echte leven is: nooit verder dan wat er op dat moment gebeurt. Want ook als je van alles voor daarna al hebt bedacht, weet je nooit zeker of dat ook werkelijk zo zal gebeuren. Hou het spel zo interessant als het 'echte' leven: in het moment. 

handtekening-ida

Meer weten? Check op de website van de Nederlandse Vereniging van Trainingsacteurs

Dingen die ik leer probeer ik ook in mijn lessen in te zetten. Meer weten over mijn lessen? Ga naar workshops en trainingen op mijn website voor een overzicht van het hele aanbod


linkedin facebook twitter