Contact - Een van de belangrijkste elementen van acteren
Uit Acteren is een vak 2 -10 - 36
Acteren gaat over contact. Vanuit het contact met je tegenspeler ontstaat het gedrag van jouw karakter. Soms wordt je verrast, soms tegengewerkt, soms aan je lot overgelaten. Elk gedrag van de ander voedt jouw personage. Door wat de ander doet ontdek je hoe jouw personage reageert en hoe jij zou doen als jij in de omstandigheden was waarin je personage zich bevindt.
Als je werkt aan een theaterstuk werk je aan het transformeren in een rol, samenspel met je medespelers en mise-en-scène.
Meestal start je met ontdekken wie je personage is. Je leest het script een aantal keren, stelt vragen en gaat op de vloer ontdekken wie jouw personage is.
In acteren is dit de belangrijkste periode vind ik. In deze periode onderzoek je waarom je personage in het script is, wat de omstandigheden zijn, wat hij wil en wat hem tegenhoudt om dingen te bereiken. Je ontdekt met wie hij te maken heeft en hoe hij zich tot anderen verhoudt.
Die zoektocht gaat niet over jou als acteur maar over jouw verbinding met de andere personages in het stuk. Daarmee kan het niet anders zijn dan dat het gaat over contact. Geestelijk contact en fysiek contact. Dat is niet altijd makkelijk. Hoe verhoud je je tot de ander? Wat wil je van je tegenspeler, hoe is de invloed van de gegeven omstandigheden. Als je in scene 1 iemand een hand moet geven is het van groot belang te weten wat je van de ander vindt en omgekeerd. Een hand geven na een enorme ruzie is totaal anders dan wanneer je net verliefd bent geworden op diegene.
Aankijken, aanraken en aanvoelen
Contact is aankijken, aanraken en aanvoelen. Op elk niveau staan al je vezels op scherp om op de juiste manier te kunnen reageren.
Als ik bij amateurgezelschappen werk, start ik met contactoefeningen. Durven aanraken, veilig leren aanraken, aanraken met betekenis, het zijn allemaal manieren om een vertrouwdheid te vergroten die nodig is om samen te kunnen spelen. Als er geen contact is, zal dat wat je doet niet aankomen. Als er wel contact is, dient dat te kloppen bij de omstandigheden. Dan helpt het het stuk vooruit.
Contact gaat verder dan de acteur naar de acteur. Het gaat over het personage, diens drive, diens angsten en verlangens, diens weerstand en gedrevenheid waarmee hij in de wereld staat.
Contact bij toneel gaat ook over leren hoe je in vertrouwen met elkaar het podium op kunt gaan. Als die veiligheid er is kan pas aan het stuk gewerkt worden.
Daar geloof ik in.