Het zit in de details
Uit Acteren is een Vak 20
Dat acteren veel meer is dan tekst kennen en een type spelen zal je vaker hebben gehoord of gelezen van mij (of iemand anders). Waar het over gaat is dat je tot het kleinste detail weet waarom je personage doet wat hij doet.
Het spelen van een personage wordt interessant als je wat meer weet dan alleen datgene wat zich in de scene afspeelt. Stel: in de scene loop je op een ander personage af en je moet hem een hand geven. De regie-aanwijzing is duidelijk, de handeling is duidelijk dus geen vuiltje aan de lucht. Makkelijk toch? Iemand een hand geven is in onder andere de westerse samenleving de gebruikelijke manier van een begroeting in algemene zin. Men biedt hierbij de ander de rechterhand aan en houdt elkaars hand kort vast, waarbij deze ook vaak op en neer geschud wordt.
Was het maar makkelijk. Een hand geven is een handeling die enorm veel (verschillende) betekenis kan hebben. Ik zie het soms bij nieuwsuitzendingen. Politieke leiders die elkaar ontmoeten en dan een hand geven. Aan dat moment kan je al bijna aflezen of het wel of geen succesvol bezoek gaat worden.
De geschiedenis van de handdruk gaat duizenden jaren terug. Het is een gebaar van vrede tussen tegenstanders, als symbool voor vrede en nader tot elkaar komen. Het op en neer schudden van de ineengeslagen handen liet vroeger zien dat er ook geen messen of andere gevaarlijke wapens in je mouw zaten. Tegenwoordig is het alleen nog maar een -vaak eerste- vorm van begroeten, waar verder geen achterliggende gedachte achter zit. Hoewel, het zegt dus toch meer over je dan je denkt.
Ik las op deze website een leuk weetje over handen schudden, hoe het in de jaren is geëvolueerd. En op deze website worden verschillende soorten handenschudden beschreven, je kent ze wel, de stevige handdruk en het slappe handje bijvoorbeeld.
Voor acteurs is het van belang te weten wat de reden is dat de hand geschud gaat worden. En ook hoe het personage er over denkt en waarom hij daar zo over denkt. Als je een hand moet geven aan iemand die je jarenlang niet gezien hebt kan dat enthousiast zijn. Maar als die ander destijds geld van je heeft geleend en nooit terugbetaald verandert er direct iets in de handdruk. Als het een ex-geliefde is, of iemand waar je heimelijk al jarenlang verliefd op bent zal de handdruk ook weer anders zijn.
Het is dan ook van groot belang alle details te achterhalen die maken dat je in deze scene op de ander afloopt en hem een hand gaat geven? Zonder de details is het leeg. Is het een slap of stevig handje zonder betekenis. En dat kan niet. In theater heeft alles betekenis. Aan jou als acteur is het de opdracht om alle details te ontdekken die samen rechtvaardigen waarom je de hand geeft en hoe je dat doet.
Mooi toch?
Dingen die ik leer probeer ik ook in mijn lessen in te zetten. Meer weten over mijn lessen? Ga naar workshops en trainingen op mijn website voor een overzicht van het hele aanbod