Eerst proeven, dan betalen?
Uit Acteren is een Vak 15
"Bakker, ik zie dat je heel veel brood hebt.
Ik heb al eens een stukje van deze geproefd, die was heerlijk.
Ik zou nu graag het hele brood willen proberen, dus doe mij er maar een.
En weet u, dan betaal ik misschien als ik hem op heb, want dan weet ik pas of ik ook het hele brood lekker vond.
Dag bakker!"
Geen enkele bakker zou hier mee akkoord gaan, laten we eerlijk zijn. En terecht. Als je iets van iemand koopt betaal je daarvoor, of het nou is met geld of met een wederdienst, dat is hoe onze economie is ingericht. Het kan spijtig zijn als iets dan niet helemaal is wat je verwachtte, zeker. Soms kan je dan reclameren, je geld al dan niet voor een deel terugvragen, maar eerst proberen en daarna pas besluiten of je betaald is niet een normale gang van zaken.
Er zijn situaties waarin dit je wel wordt aangeboden: niet goed geld terug. Ik ken ook situaties waarin je als klant de waarde van wat je hebt ontvangen zelf mag bepalen! Vooral bij diensten is dat nog wel eens gebruikt. Een collega organiseerde een voorstelling en had een pot bij de deur waarin mensen hun waardering mochten uitspreken. Op het bordje stond dat je geen vast entreebedrag betaald maar dus wel die waardering mocht geven. Ondernemend! En vooraf duidelijk!
En dat is waar het absoluut om draait. Als het vooraf niet duidelijk is dat je geld terug kunt vragen of dat je betaling anders verloopt dat gebruikelijk, dan word je geacht gewoon te betalen wat iets kost. Immers de verkopende partij heeft ook zijn kosten gemaakt en inzet getoont om dit te kunnen verkopen. En je had interesse, anders zou je er niet op in zijn gegaan.
Ik schrijf dit omdat ik een bijzondere situatie meemaakte. Een cursist die al tweemaal een introductie had gevolgd, is daar superenthousiast over, en de door naar de volgende cursus van 2 dagen. Hij vroeg of het mogelijk was op de cursusdag contant te betalen, in plaats van via de rekening. Daar maak ik nooit een punt van: dat kan. Dat kon ook bij de introductie wist hij. Echter gebeurde er iets vreemds. Na de luchpauze verzamelden we voor een volgende opdracht, echter deze cursist verscheen niet. Ik kreeg ook geen contact met hem, al zijn spullen waren weg! Uiteraard is dat verwarrend in een cursusgroep, je weet niet wat er aan de hand kan zijn. Hij kwam niet meer opdagen. De dag daarna heb ik nogmaals geprobeerd hem te benaderen en nu kreeg ik wel contact. Hij was weggegaan omdat het hem was tegen gevallen, het was niet wat hij had verwacht, en hij trok ook mijn deskundigheid in twijfel. (Het woord "Fake" is sinds Trump wel heel erg populair). Hij was in stilte weggegaan omdat hij er geen discussie over wilde zei hij. En hij had mij nog niet betaald. Hij had een "brood" gekocht, besloten dat het niet lekker was. Ik ben hem tegemoet gekomen en heb de factuur gehalveerd. Hoef ik niet te doen, ik kan er niets aan doen dat ik niet aan andermans verwachtingen voldoe, maar goed.
Die factuur is nog altijd niet betaald. Herinnering, aanmaning, het heeft geen effect. Wat zou jij doen als je dit overkomt?
Dingen die ik leer probeer ik ook in mijn lessen in te zetten. Meer weten over mijn lessen? Ga naar workshops en trainingen op mijn website voor een overzicht van het hele aanbod