Op afstand

Uit Acteren is een Vak 45

Jaren geleden speelde ik een dialoog met een collega. Zij woont in Amersfoort, ik in Haarlem. Niet handig om zo maar even een uurtje te gaan repeteren. Hoewel samenkomen en dan met al je zintuigen ervaren hoe het samenspel gaat absoluut noodzaak is, hebben we toen ook een aantal repetities via Skype gedaan. Het medium daarvoor, op dat moment. Er was nog niet veel meer mogelijk en we waren er blij mee. Voor de camera 'deden' we onze tekst. In mijn rol speel ik een tijd met mijn ogen dicht, en dat kwam goed uit. Ik hoeft niet steeds te kijken. En daardoor viel het ook niet op dat ik soms stiekem nog spiekte op mijn blaadje omdat de tekst er nog niet helemaal in zat.

Hoe anders is deze tijd. De camera van laptops, computers, telefoons is onze verbinding geworden en de opnames daarvan zijn ons toneel. Zoom, Teams, Webex, Jitzi, BBB en noem maar op zoveel platforms er zijn tegenwoordig die ons daarbij van dienst willen zijn, waar Skype zijn positie glansrijk aan kwijt is geraakt.

Tijdens en kort na de eerste intelligente  lockdown werd vanuit de creativiteit theater gemaakt op 1,5 meter afstand. Soms door de hoogte in te gaan, soms door schotten tussen de personages te maken, soms door op locatie te gaan. Er werd goed nagedacht over wat WEL kan.

Bij de huidige strengere lockdown verschuift alles nog meer naar online. Dat varieert van registraties van voorstellingen die online te bewonderen zijn, tot voorstellingen die live gestreamd worden. Live kan er nauwelijks of geen publiek zijn dus we verzinnen wat nieuws. De voorstellingen gaan online en het medium online is ook de invalshoek.
Van mini-series over online dating tot voorstellingen die vertaald zijn naar hoe we nu leven. Een gezellige vriendenbijeenkomst online die op alle manieren verstoord wordt, of een voorstelling van verschillende mono-en dialogen, als kijker wordt je meegenomen, alsof je zelf ook met hen online bent.

Inventief, creatief. Op afstand spelen kan ook!
Het vraagt van de acteurs wel iets extra's. Waar je offline al je zintuigen tot je beschikking hebt, kan je online maar twee daarvan daadwerkelijk gebruiken: je zicht en je gehoor. Dat vraagt om meer scherpte.

Online is vaart in de voorstelling ook van belang. Waar je op het toneel nog in stilte om elkaar heen kunt draaien omdat dat ook al spanning oproept, zal je daar online iets anders voor moeten bedenken.

Ook is online iets anders dan camera -acteren. Je camera volgt jou niet, jij moet actief zorgen dat je in de camera kijkt. Kijk je bij camera-acteren niet in de camera, hier is dat juist noodzaak.

Een goed regieplan voor een online-productie is een must. Het is ingewikkelder, spannender , vraagt iets anders van de acteurs en vaak ook aanpassingen in een script. Maar als het  lukt om ook zo mooi theater te maken, dan houd je je publiek betrokken, blijft het een boeiend vak en blijft de creativiteit bloeien!

handtekening-ida

Dingen die ik leer probeer ik ook in mijn lessen in te zetten. Meer weten over mijn lessen? Ga naar workshops en trainingen op mijn website voor een overzicht van het hele aanbod


linkedin facebook twitter