O help, we moeten een rollenspel doen...

“Met een trainingsacteur oude patronen en nieuwe inzichten ontdekken”




GRATIS 10 TIPS OVER HET WERKEN MET EEN TRAININGSACTEUR



Vraag hier gratis het e-book
'10 Tips over het werken met een trainingsacteur' aan en ontvang meteen mijn tweewekelijkse nieuwsbrief "Tips en Weetjes over Trainingsacteren".

E-book





In 2005 ben ik als professioneel trainingsacteur gaan werken. Mijn specialisme is communicatie in de zorg, maar ook in het onderwijs, de zakelijke markt, IT, bij grote bedrijven als ING, Philips, Sony-Ericsson ligt mijn werkterrein. Via organisaties als De Baak, trainingsbureaus als Van Harte Lingsma, B&R-groep en meer, werk ik mee in diverse sectoren. Ik doe rollenspelen, managementgames, assessmentacteren, en meer.

Lastige gesprekken

Wat ik mooi vind aan dit vak is dat ik een middel ben om gesprekken te oefenen die vaak als ‘lastig’ worden ervaren. Daarmee bedoel ik alle soorten gesprekken waarbij je iets wilt bereiken bij de ander, maar waarvan je niet weet hoe de ander daarop gaat reageren. Dat kan zijn het brengen van slecht nieuws, een feedbackgesprek, een uitleg van een ingewikkeld onderwerp. Maar ook een telefoontje, een bezoeker aan de balie, nee zeggen tegen je baas kan als een lastig gesprek worden ervaren. En als het gaat om lastige gesprekken hoort omgaan met verbale agressie daar natuurlijk ook bij. Kortom, gesprekken waar je over na moet denken, waar iets meer van jou wordt gevraagd dan de gesprekken die je bij de koffie-automaat voert.

Ik werk regelmatig in verschillende ziekenhuizen waar met dit soort gesprekken geoefend wordt. Dat kan gaan om het leren van een anamnesegesprek tot het voeren van een gesprek met nabestaanden over weefsel- of orgaandonatie. Onderwerpen die gevoelig zijn, die vragen om een integere benadering en oprecht spel.

Ja, later, ooit

Ik hoor vaak dat mensen de gesprekken uitstellen, of het erbij laten zitten om verschillende redenen.

  • “Niemand zit te wachten op mijn gezeur”
  • “Ik kan er niet tegenop, de ander is een veel betere prater”
  • “Ik moet ook een beoordeling krijgen, die wil ik niet verprutsen”
  • “Ik kom nooit zo goed uit mijn woorden”
  • “De ander bedoelt het best goed, denk ik...”
  • “De ander verandert toch niet, zo is ’ie nou eenmaal”
  • “Het is te druk – Ik ben niet belangrijk – Ik kom pas kijken – enz.”

Allemaal argumenten om een gesprek uit de weg te gaan, want:

“Ik zou niet weten hoe ik dat op een goede manier moet doen.”

Daar kan ik bij helpen. Van een trainer krijg je de tools, met mij kun je oefenen hoe je die inzet. Oefenen hoe je effectief een lastig gesprek voert en kunt zorgen dat je boodschap overkomt zoals je hem bedoelt.

Oefenen helpt

Een paar reacties uit trainingen:

  • “Nou, dat viel me mee, ik ga het morgen meteen proberen”
  • “Goh, ken jij mijn baas soms? Je doet precies hetzelfde. Fijn dat ik nu weet hoe ik erover kan praten”
  • “Meestal vind ik een rollenspel doodeng, maar met jou niet”
  • “Ik wist nooit hoe ik een punt moest zetten, dank je wel”

Fijn, als mensen door te oefenen zich steviger voelen om een lastig gesprek aan te gaan.

Tip

Ik tip je graag over deze boeken die gaan over het werken met een trainingsacteur.